Het is een paar maanden later: mijn dochtertje huilt.
Schone luier? Check.
Gegeten? Check.
Speentje? Check.
Speeltje? Check.
Wat nu? Inmiddels kan mijn baby ook lachen, dingen vastpakken en zelf goed haar nek overeind houden. Gewoon zeggen wat er aan de hand is, is er echter nog niet bij. Toch verraadt mijn dochtertje zichzelf onbewust en waarschijnlijk ook ongewenst. Als ik de kamer binnen kom lopen, is het huilen over en breekt een brede lach door…
Aandacht van mama? Check. Dat was het probleem!
Zonder het zelf te weten gebruikt mijn dochtertje non-verbale communicatie. Door haar lach weet ik dat er eigenlijk niets meer aan de hand is, dan dat ze aandacht wil. Ze heeft er een manier van communiceren bij geleerd: gezichtsuitdrukkingen. Nu nog leren hoe haar gezichtsuitdrukkingen door mij geïnterpreteerd worden en ze op het juiste moment te gebruiken…
Gelukkig ben jij wel volwassen genoeg om je bewust te zijn van je gebaren en uitdrukkingen. Let er daarom ook op wanneer je een afspraak hebt met een klant of leverancier. Wees eerlijk en beloof geen dingen die je niet waar kunt maken; grote kans dat je gesprekspartner anders door heeft dat er iets niet klopt of op zijn minst er een ongemakkelijk gevoel aan overhoudt.