Communicatie is vandaag de dag erg belangrijk. Sneeuwt het een dag en iedereen heeft het weer over de slechte communicatie van de NS. Hadden reizigers direct geweten dat en hoeveel vertraging ze zouden oplopen, waren ze direct naar de juiste perrons doorverwezen en waren er direct teruggaveformulieren uitgedeeld, dan waren de klachten een stuk minder geweest. Het eigenlijke probleem, de vertraging van de treinen, wordt versterkt door slechte communicatie. Dat komt in de media en er is geen houden meer aan: het imago van de NS krijgt opnieuw een dreun.
Communicatie
Communicatie is het overbrengen van een boodschap. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Zo had ik tegen mijn vrienden en kennissen kunnen zeggen: “goede communicatie is belangrijk”. Om meer mensen te bereiken had ik op een NS-station, bij gebrek aan nuttige reizigersinformatie, kunnen laten omroepen dat communicatie belangrijk is. Ik kan ook een blogartikel schrijven, zoals ik nu doe. Daarmee hoop ik ook veel mensen te bereiken. Ik zal een aantal keer via Twitter een bericht sturen met een verwijzing naar het blog, zodat nog meer mensen zullen lezen dat communicatie erg belangrijk is.
Communicatiemiddelen
Er zijn talloze communicatiemiddelen waar iedereen gebruik van maakt. Bijna elke vereniging heeft een website of brochure, veel mensen gebruiken Hyves, Twitter of LinkedIn en veel bedrijven plaatsen advertenties, organiseren personeelsuitjes en geven geschenken aan hun relaties.
Impact
Personeelsuitjes? Geschenken? Ja, ook dat zijn communicatiemiddelen. Door een personeelsuitje laat je je personeelsleden merken dat je hun inzet waardeert. Dat is de boodschap. Door het geven van een relatiegeschenk geef je de klant de boodschap dat je blij bent met het vertrouwen dat je krijgt. Je kan ook een mailtje sturen: ‘bedankt voor je inzet’ of ‘bedankt voor het vertrouwen’, maar dat heeft toch net wat minder impact. De boodschap komt wel over als de e-mail gelezen wordt, maar het krijgen van een geschenk of het beleven van een personeelsuitje blijft toch meer en langer hangen. Bovendien praat men erover: met elkaar, met collega’s en thuis met familie en vrienden. Of je een e-mail stuurt of een relatiegeschenk geeft hangt af van wat je met je boodschap wilt bereiken.
Combineren
Door verschillende communicatiemiddelen met elkaar te combineren, kan nog meer bereikt worden dan met de inzet van slechts één middel. Een Tweet versterkt mijn blog, die op zijn beurt weer mijn website versterkt. Door slim om te gaan met de verschillende manieren om te communiceren krijg je iets moois: een sneeuwbaleffect. Laat die sneeuwbal alsjeblieft niet op het spoor belanden, anders moet de NS weer gaan communiceren… en dat zorgt vaak voor een negatief sneeuwbaleffect…
Zie jij ook het belang van een goede communicatie of denk jij juist dat het niet zoveel uitmaakt? Ik ben benieuwd naar je eigen ervaringen; dus laat het me weten!