Stappenplan voor communicatie

Communicatiestrategie

In mijn vorige artikel kon je al lezen over een communicatiestrategie. Deze keer ga ik daar wat dieper op in.

Om je te helpen om tot een duidelijke communicatiestrategie te komen, heb ik een stappenplan gemaakt, dat ik graag met je deel. Door het stap voor stap volgen van de punten uit dit plan, kom je voor jouw bedrijf, voor je project of voor de lancering van je nieuwe product tot een heldere communicatiestrategie.

Het levert geld op

Wat is het nut van een communicatiestrategie? Heel concreet kan ik zeggen: het levert je geld op! Zoals ik vorige keer al schreef: verschillende communicatiemiddelen kunnen elkaar versterken. Als je daar gebruik van maakt, bereik je meer mensen. Daarmee bereik je meer potentiële klanten en daardoor zal je dus meer geld verdienen!

Het is zaak om vooraf goed na te denken wat je wilt communiceren en aan wie je je boodschap kwijt wilt. Door de communicatie af te stemmen op je doelgroep, zal je boodschap aanspreken en zal je bedrijf bekender worden, je project ‘in the picture’ staan en je producten beter verkocht worden.

Verschillende niveaus

Een communicatieplan kun je op verschillende niveaus maken. Zo kun je een plan schrijven voor je bedrijf of voor een specifiek project. Ook kun je aparte plannen maken voor actuele gebeurtenissen. Bij de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst is het belangrijk om te kijken hoe het nieuws het beste naar buiten gebracht kan worden. Je hoeft daarbij niet elke keer ellenlange beschrijvingen te maken, als je maar goed nadenkt over de verschillende stappen uit het plan. Door een strategie te bepalen bereik je veel meer met je communicatie.

Stappenplan

Ik zet de verschillende stappen voor je op een rij. Geef antwoord op de volgende vragen.
1 Wat is de boodschap die ik wil vertellen?
2 Aan wie wil ik de boodschap vertellen?
3 Waar wil ik de boodschap vertellen?
4 Wat is het doel van mijn boodschap?
5 Wie vertelt de boodschap?
6 Wanneer wil ik de boodschap vertellen?
7 Hoe kan ik dat het beste vertellen?

Bij elke vraag kijk je terug naar de vorige en neem je het daar gegeven antwoord mee. Je krijgt zo een duidelijk beeld van je doelstelling en doelgroep. Dan ga je aan de slag met hoe de boodschap overgebracht moet worden. Dit hangt van je doelstelling en doelgroep af. Al met al kom je tot een duidelijk plan, waarmee je van wal kunt steken met gerichte communicatie.

Wil je meer weten over de stappen uit het stappenplan? Hou dan mijn blog in de gaten. Want binnenkort komt er een vervolg op! Heb je tot die tijd vragen? Je kunt ze hieronder kwijt door te reageren op dit artikel.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>