In mijn vorige blogartikel liet ik je zien waarom het slim is om een strategie voor je communicatie op te zetten. Ik heb je zeven stappen gegeven, die je kunt nemen om tot een goed plan te komen. Ik zal nu iets dieper op elke stap ingaan.
1. Boodschap vertellen
In de eerste stap bepaal je wat de boodschap is die je wilt vertellen. Waar gaat het om? Wil je bijvoorbeeld de aandacht trekken voor de lancering van een nieuw product, dan wil je natuurlijk vertellen waarom het product zo handig is dat je doelgroep er niet zonder kan.
2. Doelgroep
Dan komen we meteen bij de doelgroep: aan wie wil je de boodschap vertellen? Het nieuwe product dat je wilt lanceren, kun je onder de aandacht brengen van je directe klanten. Als jij een groothandel hebt, kun je er echter ook voor kiezen om je communicatie te richten op de eindgebruiker. Door eindgebruikers enthousiast te maken voor het product, creëer je vraag bij de tussenhandel (je eigen klanten) en die komen dan bij jou.
Het is belangrijk om te bepalen aan wie je de boodschap wil vertellen, omdat je dan gericht naar de doelgroep kan zoeken. Dat is direct de volgende stap uit het stappenplan. Doordat je durft te kiezen voor een bepaalde groep, kan je je communicatie helemaal op deze groep afstemmen.
3. Plaatsbepaling
Je bepaalt nu waar je de boodschap wilt vertellen. De voorgaande stap is hierbij van belang. Doordat je je doelgroep hebt bepaald kun je deze groep gericht aanspreken. Als je bijvoorbeeld adverteert op een website waar de doelgroep zich bevindt, is dat veel effectiever en/of kostenbesparender dan het adverteren op een algemene website, waar ‘iedereen’ komt. Het kan ook zijn dat jouw doelgroep nauwelijks op internet zit en dan is een advertentie in een lokale krant weer veel beter.
4. Doelstelling
Als je een duidelijke doelstelling formuleert, ben je in staat om te meten of je het goed hebt aangepakt. Wees specifiek, maak de doelstelling meetbaar en zorg ervoor dat je doel uitdagend is, maar wel haalbaar. Bedenk wat je wilt bereiken met je boodschap. Bij een productlancering kan je als doel hebben om direct zoveel mogelijk producten te verkopen, maar je kunt de communicatie ook op het verkrijgen van naamsbekendheid richten.
5. De boodschapper
Je kunt zelf vertellen hoe goed je nieuwe product is, maar mensen nemen eerder iets aan van een gebruiker van het product. Het wekt vertrouwen als bestaande klanten jouw product aanbevelen, dus kan je je klanten een beoordeling laten geven en dat gebruiken in je communicatie.
6. Tijdstip
Om te kunnen bepalen wanneer je je boodschap gaat vertellen, moet je weten wanneer je je doelgroep hier het beste mee kan bereiken. Op maandagochtend wordt er bij bedrijven veel vergaderd, dus dan een belactie starten is niet erg zinvol. Voor bijvoorbeeld Twitter zijn er allerlei ‘tools’ die je laten zien wanneer je de meeste van jouw volgers kan bereiken. Op die manier kun je effectief plannen.
7. Communicatiemiddelen
Bij de laatste stap komen alle eerder genoemde punten bij elkaar. Op welke manier ga ik de boodschap aan mijn doelgroep vertellen? Je weet inmiddels waar en wanneer je je doelgroep kan bereiken en dus ook via welke kanalen. Je weet wat je wilt vertellen, hebt een doelstelling geformuleerd en weet wie de boodschap het beste bij jouw doelgroep kan overbrengen.
Zeer waarschijnlijk kom je nu tot een mix van allerlei manieren waarmee je je doelgroep kan benaderen. Via een advertentie in een populair magazine, op internet via social media of een website, maar misschien ook wel door het uitdelen van flyers bij een evenement waar jouw doelgroep komt. Er is een bepaald budget voor de communicatie en ook dat laat je meewegen, dus zal je soms keuzes moeten maken. Bedenk dat verschillende communicatiemiddelen elkaar versterken (zie Synergie) en kies de mix die jou het meest gaat opleveren.